A mediáció egy alternatív konfliktuskezelési módszer. A mediáció képzett, pártatlan, empatikus, a kívülálló rálátásával
rendelkező közvetítő igénybe vételét jelenti minden olyan esetben, amikor érzelmekkel
fűtött konfliktusok vannak emberi kapcsolatainkban (családon belül, munkahelyen,
bármilyen egyéb viszonyunkban).
Bizalmas folyamat, melyben a részvétel önkéntes.
A mediátor segít a feleknek, hogy egymást tiszteletben tartva, hatékonyan beszéljék meg
a problémás kérdéseket. Közreműködésével az ügyfelek meg tudják fogalmazni, hogy
igazából mi okoz nekik gondot, feltárják a lehetséges megoldásokat, és elmozdíthassák a
megegyezés előtt álló akadályokat.
Az eredményes mediációhoz fontos, hogy a résztvevőknek érdekük, szándékuk legyen, hogy
javítsanak a helyzeten, amikor ezt maguk közvetítő nélkül már nem tudják megvalósítani.
A konfliktusban szereplő felek úgy juthatnak egyezségre, hogy a döntést maguk hozzák
saját életükről és mindkét fél nyertesnek érzi magát.
Nincs alperes és felperes.
Oldja a feszültségeket azok kiélezése helyett.
Ezen felül diszkrét és titoktartás kötelezett, szemben a bírósági eljárások
nyilvánosságával.(ld. 2002. évi LV. tvr.)
Az egyéni beszélgetések során elhangzott információt a másik fél számára csak akkor
adhatja át a mediátor, ha az a megegyezést elősegíti és erre felhatalmazást kap attól a
féltől, akitől az információ származik.
A költséges, elhúzódó és idegtépő bírósági procedúra helyett, ésszerű, egyben emberi
alternatívája a mediáció.
A MEDIÁCIÓ ELEMEI:
- a problémák okainak feltárása
- álláspontok közelítése
- a rosszul állandósult helyzetből való elmozdítás
- közös cél kialakítása, új megoldások keresése
- a résztvevők empátiás készségének fejlesztése
Előkészítő szakasz: