1. Mi a mediáció?
A mediáció képzett, pártatlan, a kivülálló rálátásával rendelkező közvetitő igénybe vételét jelenti minden olyan esetben, amikor érzelmekkel fűtött konfliktusok vannak emberi kapcsolatainkban (családon belül, munkahelyen, bármilyen egyéb viszonyunkban). Bizalmas folyamat, melyben a részvétel önkéntes. A mediátor segit a feleknek, hogy egymást tiszteletben tartva, hatékonyan beszéljék meg a problémás kérdéseket. Közreműködésével az ügyfelek meg tudják fogalmazni, hogy igazából mi okoz nekik gondot, feltárják a lehetséges megoldásokat és el tudják mozditani a megegyezés előtt álló akadályokat. Az eredeményes mediációhoz fontos, hogy a résztvevőknek érdekük, szándékuk legyen, hogy javítsanak a helyzeten, amikor ezt maguk közvetítő nélkül már nem tudják megvalósítani.
2. Ki lehet mediátor?
A mediátor az igazságügyi miniszter felhatalmazásával és a minisztérium által kiadott igazolvány birtokában dolgozhat. Ennek feltétele: - Felsőfokú végzettség - 5 év szakmai gyakorlat - Büntetlen előélet
3. Milyen előnyökkel jár a mediáció a bírósági eljárással szemben
A konfliktusban szereplő felek úgy juthatnak egyezségre, hogy a döntést maguk hozzák saját életükről és mindkét fél nyertesnek érzi magát. Nincs alperes és felperes. Oldja a feszültségeket azok kiélezése helyett. Ezen felül diszkrét és titoktartáskötelezett, szemben a birósági eljárások nyilvánosságával. (A 2002. évi LV tvr. szabályozza.) A költséges, elhúzódó és idegtépő birósági procedúra ésszerű, egyben emberi alternativája a mediáció.
4. Módszerünk legfőbb sajátosságai:
Érzelmi alapon közelitjük meg a problémát, melynek mélyére ásva a kiváltó okokat keressük meg. Egyéb sajátosságunk, hogy a konfliktusban résztvevők , elsőként külön külön jönnek és csak , ha felkészültek a közös mediációra engedjük össze őket, így elkerülve a túlfűtőt , érzelmekkel teli összecsapásokat.
5. A romló kapcsolat mely szakaszában érdemes mediátorhoz fordulnom?
Mindenkinek ez az egy élete van. Érdemes ezt békében, harmóniában,
kellemesen tölteni. Ha még csak feszítő a gyakori összeütközés, vagy csak annyit érzünk,
hogy már nem olyan a viszony, mint régen, bár talán meg sem tudjuk még fogalmazni, hogy
mi nem tetszik, mi hiányzik, érdemes az okokat feltárni közösen egy szakemberrel és a
helyzet elmérgesedése, jóvátehetetlen cselekedetek elkövetése előtt visszakerülni a jó
útra.
Még akkor sem késő mediátorhoz fordulni, ha már beadták a bíróságra a papirokat. Például
válási mediáció esetében sok pár ebben a szakaszban jön rá, hogy ne egy felsőbb bírói
hatalom döntsön ügyükben, hanem saját maguk irányítsák a folyamatot.
Ugyanez igaz a gazdasági mediáció esetében: ha már bírósági útra terelődött a
konfliktus, még akkor sem késő elkezdeni a mediációt, hiszen a tapasztalatok szerint
sokkal gyorsabban és kisebb költséggel érünk el eredményt.
6. Hogy győzzem meg a másikat, hogy jöjjön el a mediációra?
Ideális esetben mindkét fél kész a megegyezésre és a látja, hogy a mediációnak mennyi előnye van a pereskedéssel szemben. Ha Ön mégsem tud szót érteni a másik féllel, a mediátor felveszi az illetővel a kapcsolatot. Elmagyarázza a várható előnyeit annak, ha ő is eljön a mediációra. De részvétele csak önkéntes lehet!
7. Mire számíthatok egy mediációs ülésen?
A mediátorok munkájának nagyon fontos része, hogy olyan körülményeket
teremtsenek, amelyben mindkét fél biztonságban érzi magát és kialakítsák a bizalom
légkörét. A mediáció folyamata egyéni beszélgetésekkel kezdődik. Ezek időtartama
általában alkalmanként 2 óra. Mindkét féllel külön beszélgetünk. Mindenki lehetőséget
kap, hogy feltárja a helyzetet a saját szemszögéből, elmondja összes aggodalmát,
igényét.
A közös mediációs ülésre akkor kerül sor, amikor mindkét fél és a mediátor is úgy érzi,
hogy erre megérett a helyzet. Az emberek gyakran félnek amiatt, hogy az érzelmeik túl
hevesen törnek majd a felszínre. Semmi gond! Képzett mediátoraink segítenek ezeket az
érzelmeket a maguk teljességükben kifejezésre juttatni és lényegretörően megfogalmazni
úgy, hogy ne hibáztassuk és ne bántsuk meg a másikat. A barátságos légkör biztositása
érdekében vannak bizonyos alapszabályok, amiket minden résztvevőnek be kell tartania. A
mediációs ülés időtartama legfeljebb 5 óra, egy ebédszünettel és igény szerint kisebb
szünetekkel..
8. Félek, hogy a másik fél majd túlbeszél engem. Segit-e majd nekem a mediátor, hogy ez ne következzen be?
A mediátorok segítenek Önöknek, hogy igazán megértsék egymás nézőpontját. Az a feladtuk, hogy megkönnyítsék a kommunikációt. Biztosítják, hogy mindenki egyenlő esélyt kapjon az álláspontja kifejtésére. Ha szükséges, rávezető kérdéseket tesznek fel, hogy még jobban rávilágítsanak minden fontos részletre, alkalmanként tömören összefoglalják az elhangzottakat, így segítve elő, hogy a másik fél Önt és az érzéseit jobban megértse.
9. Mennyi időre van szükség a megoldás megtalálásához?
Minden a feleken múlik! Az is, hogy milyen tempóban haladnak a megoldás felé. Számos eszközünk van a folyamat elősegítésére, de mivel a mediáció önkéntes, az akaratuk ellenére nem teszünk semmit. A mi módszerünkkel nagyon gyakran néhány egyéni beszélgetés elég ahhoz , hogy közösen fényt derítsünk a kapcsolat értékeire, és ez alapján tudja majd eldönteni, hogy érdemes-e megmenteni a kapcsolatot. Ha pedig érdemes, akkor a hogyant Önök dolgozzák ki, a mi segítségünkkel.
10. Mi történik, ha nem tudom, hogy mi lenne a legjobb megoldás? Ad a mediátor tanácsot?
A mediátornak nem feladata a megoldás megtalálása. Ugyanakkor a mediációs folyamat során a mediátor által feltett kérdések abba az irányba hatnak, hogy Ön megtalálja az Önnek legmegfelelőbb utat. A mediátor mindkét félnek segít megérteni, feltárni a saját mélyebben fekvő érdekeit, igényeit, félelmét, aggodalmát, vágyait és legtöbbször ezek puszta megfogalmazása, tisztázása a felszínre hoz egy olyan kiutat, alternatívát, amelyre korábban egyikőjük sem gondolt.
11. Mi lesz, ha az időm lejárt és még van mondanivalóm?
Az időkeretre a beszélgetések elején figyelmeztetjük az ügyfeleket. Ezt megtesszük még egy alkalommal, amikor közeledünk a megbeszélt időtartam végéhez. Ha mindennek ellenére nem sikerül megelégedéssel befejezni az ülést, akkor, amenyiben nem vár a következő ügyfél a mediátorra, gyakran több időt is igénybe lehet venni. Ellenkező esetben új időpontot egyeztetünk.
12. Alá kell irnom a végeredményeként született megállapodást?
Nem. A mediáció önkéntes. A résztvevő felek hozzák a döntéseket. Ha szeretné, hogy az ügyvédje, vagy bárki, akiben Ön megbízik, nézze át a megszövegezett megállapodást mielőtt Ön aláírná, ezt nyugodtan megteheti. Ha mindkét fél elégedett és úgy véli, hogy a megállapodás, amit kötött, az ő érdekét szolgálja, akkor nagyon valószínű, hogy mindkét fél be is tartja majd. A gyakorlat ezt mutatja.